Psihoterapii

December 16, 2009

Personalitate reală sau ideală pe Internet?

Filed under: Dezbateri — Elena Georgescu @ 11:26 am
Tags: , ,

Mai mult de 700 de milioane de persoane de pe mapamond utilizează Facebook. Facebook este o reţea socială extrem de populară, considerată însă de unii drept o modalitate de falsificare a adevăratei identităţi.  

Există o opinie larg răspândită potrivit căreia indivizii nu îşi exprimă adevărata identitate pe Facebook, iar utilizatorii reţelelor sociale le folosesc pentru a-şi construi o identitate idealizată, de cele mai multe ori chiar falsă. Se presupune ca marea majoritate a utilizatorilor evidenţiază în profilul lor virtual doar o parte din adevarata lor identitate, în aşa fel încât să pară mai inteligenţi, mai de succes şi mai sociabili.

Aceste presupuneri iniţiale au fost însă puse sub semnul întrebării de către o echipă de studenţi de la University of Texas, Austin, care au evidenţiat că majoritatea dintre utilizatorii Facebook îşi prezintă cu acurateţe personalitatea reală în reţeaua de socializare Facebook.

Grupul de studiu a cuprins 236 de studenţi, utilizatori Facebook. Pentru acurateţea datelor comparate, s-au luat cazuri din două ţări două : Statele Unite şi Germania. Studiul a evidenţiat ca nu există diferenţe semnificative între cele două grupuri de studiu, iar în urma analizei datelor, obţinute în baza unor chestionare, s-a evidenţiat că personalitatea reală, spre deosebire de cea ideală, este cea asumată pe Facebook.

De asemenea, rezultatele studiului au evidenţiat că extroversia sau introversia, ca trăsături principale de personalitate, sunt exprimate cu acurateţe de către utilizatorii Facebook. Mai multe detalii aici.

  • Care credeţi că e personalitatea pe care o prezentaţi pe Internet, cea reală sau cea ideală?
RedvsBlue.com: Real Life vs. the Internet | Viral/Other | SPIKE.com

23 Comments »

  1. Interesant… Intotdeauna am considerat anonimatul internetului confortabil, dar daca stau sa ma gandesc… pe facebook daca mi-as declara o alta identitate, cei din grupul meu cu greu m-ar accepta.

    Comment by ewn — December 16, 2009 @ 1:08 pm | Reply

  2. Buna ziua!
    mie mi se pare destul de dificil sa intretii o identitate falsa pe internet, mai devreme sau mai tarziu identitatea reala isi face loc
    Mai degraba poate ne cream noua insine iluzia ca am prezenta o varianta imbunatatita :)
    Mi se pare foarte interesanta insa schimbarea nick-urilor, aici mi-ar place sa vad niste studii :) Schimband nick-ul avem impresia ca ne-am reinventat.Poate ma insel :)

    Comment by malasuerte — December 16, 2009 @ 4:54 pm | Reply

  3. Acum multi ani, un frantuz spiritual a spus “le style est l’homme même”. Cat timp identitatea in mediul virtual este construita prin discurs scris, mi-e greu sa cred ca miezul identitar poate sa fie ocultat la infinit. Poti sa schimbi nick-urile all the time, dar marca stilistica impregnata in textele postate te urmeaza ca o umbra indiferent de cat de abil e camuflajul folosit. My opinion.

    Eu am alta problema. E posibil ca internetul sa devina – daca nu a devenit deja instrumentul cel mai puternic de constructie identitara. Cu alte cuvinte, nu ascund ceea ce sunt pe net, ci sunt ceea ce sunt doar in fata tastaturii. Asta e o directie catre atomism social generalizat si solipsism identitar cronic. Daca maxima “functia creeaza organul” e valida, in curand rasa umana o sa dezvolte niste degete foarte, foarte lungi si really, really huge buttocks :D

    Comment by doctor demonicus-sabbaticus — December 16, 2009 @ 5:36 pm | Reply

  4. doc
    dar asta nu se intampla oricum in societate, unde unii oamenii traiesc in fata sau in spatele unor aparente sau isi construiesc identitatea dupa cei din jur, mai puternici?
    pe alocuri, cred ca la adapostul personalitatii create pe internet, unii mai elibereaza din demoni, altfel tinuti ferecati in societate in spatele aparentelor, conventiilor sau prejudecatilor

    Comment by malasuerte — December 16, 2009 @ 6:05 pm | Reply

  5. mala:
    Do you know what the ghost in the machine is?

    Comment by doctor demonicus-sabbaticus — December 16, 2009 @ 6:11 pm | Reply

  6. poate doar se muta mastile din cotidian in lumea virtuala unde pot fi editate, extinse, schimbate mult mai usor, pentru ca lipsesc gesturile,atitudinea, mimica, privirile :)

    Comment by malasuerte — December 16, 2009 @ 6:12 pm | Reply

  7. Grăita-i bine. mala. Care-i masca şi care-i identitatea ? şi de ce doar demoni ? Poate mulţi îngeri îşi leapădă feţele de gips pe internet.

    Comment by the man — December 16, 2009 @ 9:26 pm | Reply

  8. buna seara!

    doc a pus punctul pe “i” in paragraful 2. Se pare ca din nefericire ne indreptam in directia aia.

    Eu insa altceva aveam de spus, iar aici este exemplul personal. Acum 4-5 ani imi cautam un job in afara tarii, evident din ratiuni financiare. Trimisesem CV-ul pe la nu stiu cate firme si nu ma suna nimeni. Ala era CV-ul meu real, continea adevarul 100%. Un coleg m-a luat la misto: “Ce naiba bah, nu poti sa bagi si tu din top, ce crezi ca-ti verifica cineva CV-ul?”. Tipul asta si-a gasit de lucru inaintea mea, cu toate ca n-avea poate nici jumatate din experienta mea. Si atunci am facut ceea ce am detestat tot timpul, am mintit. Mi-am adaugat vreo 2 ani de experienta la CV, am mai exagerat pe ici, pe colo, nu f mult, ca sa nu bata la ochi. In mai putin de 2 luni eram la interviu si acceptat.
    De atunci au trecut mai bine de 4 ani, CV-ul meu a crescut in mod real, acum chiar nu mai am nevoie sa-l umflu si sunt apreciat in firma. Dar ce s-ar fi intamplat daca n-as fi mintit?
    Pentru ca pana la urma profilul de pe Facebook e tot un fel de CV, cu alta destinatie.
    E vina mea ca am mintit? Atunci as fi zis ca da, acum sunt sigur ca nu. Pentru ca si pe cei de la HR ii doare “in basca” si fac angajari numai ca sa-si ia ei comisioanele de la firme. Astea sunt metehnele globalizarii si ele vor ingropa actuala forma de capitalism. Parerea mea ….. si evident a lui Nicu Vacaroiu :D

    Comment by Emiru — December 16, 2009 @ 10:15 pm | Reply

  9. Mie mi-a reusit perfect idealizarea pana sa ma dea de gol doamna Elena in primul articol. Nu-mi ramane decat sa-mi fac o pagina pe Facebook si sa-mi corectez imaginea… Normal ca o sa-mi schimb nick-ul, ce credeati? :D

    Comment by Alex_S — December 17, 2009 @ 3:57 am | Reply

  10. Emiru:

    “A storm is blowing from Paradise; it has got caught in his wings
    with such violence that the angel [of history] can no longer close
    them. This storm irresistibly propels him into the future to which
    his back is turned, while the pile of debris before him grows
    skyward. This storm is what we call progress.” (Walter Benjamin, Theses on the Philosophy of History)

    Comment by doctor demonicus-sabbaticus — December 17, 2009 @ 4:06 am | Reply

  11. doc
    nu prea clar (5. de ieri :) )
    the man
    ma incurci:)
    cu ingerii se poate sa fie asa, uite, nu m-am gandit pana acum

    Comment by malasuerte — December 17, 2009 @ 7:31 am | Reply

  12. the man
    identitatea ideala de pe internet poate rezulta din mastile din viata reala importate virtual, editate, extinse :) sau poate rezulta din opusul acelorasi masti din viata reala

    Comment by malasuerte — December 17, 2009 @ 7:52 am | Reply

  13. Mala, să zicem că internautul nostru tocmai a avut revelaţia că viaţa-i o vale a plângerii, că homo homini lupus şi alte vorbuliţe de-astea din strămoşi care te fac să cauţi funia, somniferele sau lama de ras. Orice darwinist de grădiniţă îţi va spune că a doua zi individul îşi va etala platoşa, armura de nesimţire, masca de om negru, toate crescute peste noapte ca reacţie de apărare.
    În faţa monitorului însă poate să lase garda jos pentru că are un scut mult mai puternic : nick-ul.

    Comment by the man — December 17, 2009 @ 2:11 pm | Reply

  14. salutare!

    Comment by diana — December 17, 2009 @ 4:25 pm | Reply

  15. O buna prietena (intilnita pe net) imi scria:

    “Nu exista diferenta intre viata reala si spatiul virtual. Daca ar exista, atunci relatia noastra ar ramane in veci pur virtuala. Asa ca o decizie luata in viata reala, ar trebui sa coincida cu cea luata in spatiul virtual.”

    Sint de acord cu ea.
    In ambele lumi caut locurile unde “Nu exista diferenta …”

    Comment by j — December 18, 2009 @ 12:13 am | Reply

  16. j
    nu prea as fi de acord cu asta. De ce? Pt simplul fapt ca in mediul virtual poti lua decizii de genul: “log off(out)” sau “shutdown”, in viata reala numai tineretul “emo” face asta, ori poate tocmai asta e marea problema a persoanelor “emo”, confunda spatiul virtual cu cel real. Think about!

    Comment by Emiru — December 18, 2009 @ 10:59 am | Reply

  17. Buna dragilor si dragilor!
    Hai sa va zic si eu cate ceva.
    Ca cum ar fi:
    @ ewn: Crezi ca fac parte din grupul tau? Si ce sunt? Yin? Yang? Si cine?
    @ malasuerte: Mai degraba invers!
    @ doctor demonicus-sabbaticus: Mai exact, batranul Buffon spunea: “Le style c’est l’homme même”. Si asta o stiu de pe cand eram mult mai fara indtructie decat esti tu acum. Zici “atomism social generalizat si solipsism identitar cronic”. Hmmm… Te si asculti atunci cand scrii? Sa ne intelegem, nu contest “your opinion”. Enough it’s enough!
    @ malasuerte 4 doc: Now you’re right!
    @ doctor demonicus-sabbaticus 4 mala: Of course, he/she knows!
    @ malasuerte: :) Is it your mask?
    @ the man: O sa fiu rabinic aici: si tu ai dreptate!
    @ Emiru: Good boy! E si parerea mea. Si nimic mai mult…
    @ Alex_S: Si acum, totusi, cine esti? Looollll!
    @ doctor demonicus-sabbaticus 4 Emiru: Walter Benjamin WAS right!
    @ malasuerte 4 the man (11) si-atat: Ingerii au devenit si demoni…
    @ the man: Cam da!
    @ the man 4 mala (13): Daaa…
    @ diana: salutare!
    @ j: Exista diferenta intre viata reala si spatiul virtual. Ergo: da, relatia ramane vesnic pur virtuala. Decizia luata in viata reala nu coincide cu cea luata in spatiul virtual.
    @ Emiru 4 j (16): Nu, mon cher! E doar o chestie ce tine de liberul arbitru…

    Comment by yin/yang — December 20, 2009 @ 12:11 am | Reply

  18. Ohoho! Cat material de discutie. :)

    Revin mai tarziu, tre’ sa-mi fac putin timp. Dar o sa-l fac repede ca ma mananca degetele. :D

    Comment by pinguilde — January 15, 2010 @ 9:04 am | Reply

  19. Mie imi place sa evidentiez ceea ce imi doresc sa fiu nu adevarata mea personalitate.Mi se pare un joc

    Comment by floare de colt — April 30, 2010 @ 12:54 pm | Reply

  20. Adevarul si sinceritatea costa uneori

    Comment by identitate — April 30, 2010 @ 1:08 pm | Reply

  21. Sunt de acord cu”j” (comment 15)

    Comment by XMAN — May 1, 2010 @ 2:20 pm | Reply

  22. -

    Comment by alina — May 2, 2010 @ 4:17 pm | Reply

  23. Anonimatul este ok uneori

    Comment by ooo — May 9, 2010 @ 3:59 pm | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Theme: Rubric. Blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.